7 mac 2010 - Tanjung Karang. aku kembali ke rumah tak berpenghuni setelah lama aku tak datang ke cni... sgt lama, ada la dlm 3-4 tahun.. rumah arwah atok dan nenek aku yg telah tiada. byk kenangan aku kat umah ni. tiap2 hari jumaat, aku akan ikut atok naik motor honda 60 lampu bulat ke pasar mlm. pasar mlm kat kampong best giler. mcm2 yg aku jumpa. atok aku mmg penjimat. lighter ada 2 jer, xpenah beli lain (bukan utk hisap rokok, utk bakar pelita dgn sampah) sbb kat pasar tu ada refill. yg paling best, 'pecal'... perhhh!!! mmg sedap gile, pure jawa made... cukup rasa..sampai skrg aku xjumpa lgi pecal yg macam tu..
yg aku ingt lg, time banjir... air naik sampai paras lutut aku (umur 7 tahun). air sungai naik melimpah.. best siut... mcm2 benda yg aku wat dgn air banjir tu. semua yg boleh terapong aku hanyutkan. ada la lg 2-3 org sepupu.. banjir ni kerap gak la berlaku. setahun ada la 2-3 kali.. sebb utk dekat dgn sungai dan kawasan rendah.

aktiviti aku waktu cuti kat sini, pagi, bgn, sarapan, tgk tv... dah hbs katon, aku g ke parit depan umah... mencuba nasib dgn memancing. tp xdpt sbb xde ikan... ikan sepat mana makan pancing. agak2 aku dah bosan, g umah pakcik aku kat bvelakang umah. agak jauh gak la, jln kaki ada la 15 minit.. yg bestnyer aku akan melalui jln kebun, mmg muat ut tayar basikal jer. keliling mmg gelap sbb pokok kelapa dgn pokok koko byk gile (atok aku ni keje kampong jer) sampai umah pakcik aku, aku tgk tv lg... layan anak buah, pastu g ke sungai.. tak jauh sbb naik beskal tua... waktu ni dah petang dah... aktiviti utama, mandi sungai!... alasan yg sepupu aku bg kat mak dia " mak, abg nk g mandi sungai mak, nak belajar berenang". mmg mak dia percaya... bile dah sampai sungai, bukan berenang jer, menyelam, berkubang, cari kulit siput dan byk lagi aktiviti yg tak penah terlintas utk dilakukan... dah la aku tak tau berenang masa tu... aku agak2 ada la 1 jag air sungai tu aku tegok... huhuhuhuhu... masin... puas mandi, g cari lauk utk mkn mlm... siput sedut... fresh dari akar pokok bakar... byk gak la dapt... ada la seguni.... huh!! best btl pengalaman aku akt kg ni....

tp tu dulu.... 20 tahun dulu... sekrg dah byk yg berumah... hurmmm.... tiada yg kekal didunia ni.. arwah tok aku dah xde, pakcik dgn makcik dah pindah.. hurmm... yg tinggal hanya kenangan (mcm lagu pun ada)... byk lg sebnrnyer, tp aku lupa... ni jer yg terlintas masa aku ada kat sini... nanti aku ingt aku tulis lg... aku tulis ni pon sbb dah lm sgt tak tulis blog... see yaaaa... dah kol 12.00 mlm... aku nk tdr... zzzzzzzzzzzz

3 ulasan:

  1. ala..x der la dlm sgt banjir tu..umah sy banjir 6 kaki dlm tau..ni ha baru ni banjir smpai hapus pgr rumah..kira x terer la ko mancing..ni ha blakang umah sy ada sgi belambak ikan ..mcm2 ada..haruan, keli puyu..tgl nk pancing jer...

    BalasPadam
  2. oo.. yeke? kat mn tu? mcm best jer... hehehe

    BalasPadam